יום ראשון, 17 במרץ 2013

ידיות עץ לשופינים

בביקורי האחרון באיטליה רכשתי שני שופינים, אחד חדש והשני משומש אך במצב מעולה, החדש הוא תוצרת החברה האיטלקית "קוראדי" מסדרת הגולד שלהם, מדובר בשופין איכותי ביותר, המיוצר מפלדה קשה כמו זו של  שופין למתכות, אך מה שמייחד אותם יותר מזה הוא שיבוץ השיניים על השופין עצמו שמדמה שיבוץ ידני , כלומר אקראי יותר ולא אחיד, לעומת שופין תעשייתי מצוי שבו השיניים נמצאות בשורות סדירות, ניתן לראות זאת בתמונות בצורה הגלית של השיניים, אני חייב להודות שהשופין מדהים הן בביצועים והן במראה. את השופין השני מצאתי בשוק הפשפשים של רומא, והוא נקנה בעשירית ממחיר השופין החדש, הוא גם מתוצרת איטלקית "באסולי" והינו שופין גס יותר לעבודות התחלתיות, השופין הזה היה במצב די טוב, ומיד לקחתי אותו יחד עם מקצוע עץ עתיק מתוצרת שני דובדבנים הגרמנית, כשחזרתי לארץ עשיתי ניסוי עם מלח לימון בריכוז גבוה כדי להסיר חלודה, לקחתי שקית מלח לימון (100 גרם) ובתוך צינור אטום וצר הנחתי את הכלים שרציתי לנקות ויחד עם השופין הזה שפכתי מים רותחים, והעניינים החלו לבעבע, כעבור רבע שעה הוצאתי את הכלים, כי לא רציתי לקחת סיכון שהמלח לימון התקיף או יאכל את המתכות מעבר לחלודה בלבד, ובכן הזמן היה מעט קצר ממה שהיתי צריך וכנראה שחצי שעה (כפי שקריס שוורץ ממליץ) הוא הזמן הנכון.  

שני השופינים במידה 25 ס"ם מסוג קבינט, החדש בגרעין 8 והגס לא ידוע מה הגרעין אבל הוא די גס. החדש נקנה ללא ידית.
לשופין הגס היתה ידית עשויה ענף של עץ ללא שום גימור, מיד הורדתי אותה והתחלתי לחשוב איך וממה לייצר לשופינים המהודרים הללו ידיות. בסדנא של מוסללה התגלגלה חתיכה של אגוז אפריקאי בעובי 2" ובאורך 35 ס"ם בערך,  שארית עבודה של מישהוא שעבד בסדנא, בלי לחשוב יותר מדי, לקחתי החתיכה, חציתי אותה לשתי יחידות שוות באורכן והתחלתי להוריד הפינות ה45 מעלות לכל אורך החתיכות עם המסור סרט החדש, קבעתי את נקודות המרכז והרכבתי על המחרטה של אבא של נתן. זאת היתה הפעם השניה שאני חורט, הפעם הראשונה היתה ידית למפסלת מעץ מהגוני שרועי סופר הוריש לי.
הוצאתי את קופסת טבעות הפליז שהצלחתי לאסוף ולקחתי שתים שיתאימו לידיות של שופינים גדולים שכאלה.
התוצאות לפניכם, עברתי כמה ששכבות של שלאק יחד עם שמן שקדים ( אני מנסה כל פעם שמן אחר) את השופינים קיבעתי לידיות בעזרת שתי חתיכות קטנות של אגוז אפריקאי בצורת משולש חד זוית ותפקידם ליצור לחץ בתוך הידית ועל המתכת כך שלא תזוז. תודה מיוחדת ליוחנן בורשטיין.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה